Dogs4life hondenforum Forumindex  
 FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen
 Borstelen Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Nieuw onderwerp plaatsenReageren
Auteur Bericht
Pebbles
Pubertje
Pubertje

BerichtGeplaatst: Do Nov 09, 2006 12:04 pm Reageren met citaatTerug naar boven

De vacht van mijn honden bestaan uit 2 lagen. Een onder en een boven laag. Als het haar langer wordt gaat dit heel erg klitten. De honden gaan 2x per jaar naar de trimmer. Nu komt mijn vraag. Mijn hond van 2 jaar vindt het vreselijk om geborsteld te worden. Ze piept heel hard van de pijn (heb dan echt het gevoel dat ik haar mishandel), maar ik stop niet meteen als ze gaat piepen, anders beloon ik haar gepiep.
Voordat ik haar ga borstelen, spuit ik haar in met anti klit voor paarden (een tip die ik van een trimmer had gekregen). Dan begin ik met een borstel om de vacht los te maken en daarna een kam om de haren te verwijderen.

Mijn vraag is, hoe kan ik de hond het beste borstelen om het gepiep te verminderen en dat het niet altijd een geworstel is om de hond te borstelen? Mijn andere hond heeft hier trouwens geen last van en vindt het heerlijk om geborsteld te worden.
Profiel bekijkenStuur privébericht
Mirjam rasta
Megadog
Megadog

BerichtGeplaatst: Do Nov 09, 2006 2:35 pm Reageren met citaatTerug naar boven

Ik denk dat het misschien wat opstandig gedrag is ?

Ik ken een bouvier die normaal gesproken een ontzettende brave lobbes is en niet van zijn stuk te brengen....totdat hij getrimd of zelfs maar geborsteld moet worden !! eek
Dan wordt het een monster ! teslecht
Er wordt hem absoluut geen pijn gedaan maar hij wilt gewoon geen gedoe aan zijn lijf.

Als je er zeker van bent dat je hond geen pijnlijk huidprobleem heeft moet hij helaas ondergaan wat noodzakelijk is geenidee
Profiel bekijkenStuur privéberichtWebsite bekijken
Pebbles
Pubertje
Pubertje

BerichtGeplaatst: Do Nov 09, 2006 5:21 pm Reageren met citaatTerug naar boven

Ik weet zeker dat ze geen huidprobleem heeft. Vlak na haar geboorte had ze exceem of schurft en daarvan heeft ze een tik over gehouden. Ze krabt zich namelijk heel veel en daardoor gaat haar vacht heel snel klitten. Ben al een aantal keer met haar naar de dierenarts geweest, maar telkens had ze niets.

Misschien heb je gelijk en wil ze geen gedoe aan haar lijf.
griffonnetje
Megadog
Megadog

BerichtGeplaatst: Do Nov 09, 2006 9:44 pm Reageren met citaatTerug naar boven

wordt ze 2 keer per jaar geplukt?? of 2 x per jaar geknipt?

ik zou gewoon doorzetten met borstelen, en als ze stil is extra belonen(Echt overdreven+koekje) want je heb van die draken die gillen al als je wijst.
en borstelen doet geen pijn, klitten zijn vaak wel pijnlijk om eruit te halen.

als je antiklit erinspuit, ga je gelijk borstelen??? wat ook helpt is ze eerst wat nat spuiten(plantenspuit) dan de antiklit erin, even een uurtje laten drogen en dan gaan kammen de antiklit werkt dan beter.
dus als het regent, en ze komen binnen gelijk even inspuiten als ze droog zijn kan je ze veel makkelijker borstelen (ik doe dat bij de poten van mijn grote poedel)
Pebbles
Pubertje
Pubertje

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2006 2:27 pm Reageren met citaatTerug naar boven

griffonnetje schreef:
wordt ze 2 keer per jaar geplukt?? of 2 x per jaar geknipt?

ik zou gewoon doorzetten met borstelen, en als ze stil is extra belonen(Echt overdreven+koekje) want je heb van die draken die gillen al als je wijst.
en borstelen doet geen pijn, klitten zijn vaak wel pijnlijk om eruit te halen.

als je antiklit erinspuit, ga je gelijk borstelen??? wat ook helpt is ze eerst wat nat spuiten(plantenspuit) dan de antiklit erin, even een uurtje laten drogen en dan gaan kammen de antiklit werkt dan beter.
dus als het regent, en ze komen binnen gelijk even inspuiten als ze droog zijn kan je ze veel makkelijker borstelen (ik doe dat bij de poten van mijn grote poedel)

Ze wordt 2x per jaar geknipt.

De antiklit laat ik altijd eerst goed intrekken en begin daana te borstelen. Heb inderdaad ook al geprobeerd om haar te belonen, maar dit helpt niet.

Maar ik ga het zeker proberen om eerst in te spuiten met de plantspuit en daarna inspuiten met antiklit.
Lieke
Masterdog
Masterdog

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2006 4:31 pm Reageren met citaatTerug naar boven

Wat voor soort hond heb je en wat voor vacht heeft hij? Een wollige ondervacht en langere (stokharige) bovenvacht? Of krullerige vacht?
Want kammen is vaak pijnlijk voor honden die niet van die zijdeachtige zachte haren hebben. Voor mijn collies gebruik ik de kam alleen voor de kraag (en dan nog héél voorzichtig) en als ze in de rui zijn gebruik ik zo'n houten kam met van die wijduitstaande tanden.
Voor de rest gebruik ik alleen borstels. En wat ik gebruik voor het makkelijk uitborstelen van klitten: maizena! Gewoon een flinke hoeveelheid in de vacht c.q. klit kneden en het vergemakkelijkt het uitborstelen. Het is wel een zooi Laughing , maar daar is de stofzuiger wel weer voor. Er zijn ook (talk)poeders voor op de markt, maar maizena is stukken goedkoper en werkt net zo goed.
Succes!
Pebbles
Pubertje
Pubertje

BerichtGeplaatst: Za Nov 11, 2006 1:38 pm Reageren met citaatTerug naar boven

Het is een tibetaanse terier en de vacht bestaat uit een wollige ondervacht en in de bovenvacht zit een beetje slag (niet echt krullend)

De kam gebruik ik echt voor de grote klitten. Met een borstel maak ik de onder vacht los, zodat de kam veel minder pijn doet.

De maizena ga ik ook een keer proberen. Wil alles geprobeerd hebben om het zo borstelen zo aangenaam mogelijk te maken voor de hond.
griffonnetje
Megadog
Megadog

BerichtGeplaatst: Za Nov 11, 2006 2:07 pm Reageren met citaatTerug naar boven

tibetanen hebben over het algemeen toch een makkelijke vacht.

wat voor borstel gebruik je
ik ben zelf alleen voorstander voor kammen, daar kom je dieper mee op de huid en zo pak je ook het wol aan en kan je beter de klitten eruit halen (kam half lange tanden en lange tanden in 1)
Lieke
Masterdog
Masterdog

BerichtGeplaatst: Ma Nov 13, 2006 11:51 am Reageren met citaatTerug naar boven

griffonnetje schreef:
wat voor borstel gebruik je
ik ben zelf alleen voorstander voor kammen, daar kom je dieper mee op de huid en zo pak je ook het wol aan en kan je beter de klitten eruit halen (kam half lange tanden en lange tanden in 1)

Een kam is niet voor elke vacht geschikt. Collies mogen bijvoorbeeld niet worden gekamd omdat je anders de ondervacht lostrekt. Die kam die jij bedoelt, gebruik ik dus alleen voor bij de oren en (als het al goed is geborsteld) bij de bevedering van de voorpoten. Op andere delen van het lichaam doet het gewoonweg teveel pijn. Ik heb daarvoor speciale borstels (varkenshaar). En ook niet die zgn. poedelborstel met stalen pinnen. Die is ook heel slecht voor de vacht van een collie omdat daar de haren van afbreken.
En verder als ik ze borstel begin ik aan de achterkant en doe de haren met één hand omhoog en borstel dan voorzichtig plukje voor plukje naar beneden. Op deze manier wordt alles tot op de huid geborsteld en doet het geen zeer.
En het werkt goed, want als ik de borsteldoos pak, verdringen ze elkaar om maar als eerste aan de beurt te zijn Wink .
griffonnetje
Megadog
Megadog

BerichtGeplaatst: Ma Nov 13, 2006 12:31 pm Reageren met citaatTerug naar boven

voor collies kan je beter een grove kam gebruiken, wij gebruikte altijd een grove kam bij de collie`s en daarna een goed bad en droogblazen zodat de restanten er ook uit kwamen, dan hadden de eigenaars weer lekkere luchtige honden

maar voor alle kleine hondjes is die kan die ik eerst noemde gewoon heel goed.
Berichten van afgelopen:      
Nieuw onderwerp plaatsenReageren

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp