Dogs4life hondenforum Forumindex  
 FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen
 wandelen Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Nieuw onderwerp plaatsenReageren
Auteur Bericht
Fengal
A-team

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2008 6:17 pm Reageren met citaatTerug naar boven

Mijn herdershond laat ik 4 tot 5x per dag uit. Behalve als ik werk (1 week 3 dagen, de andere week 2 dagen) dan laten anderen hem uit, en wordt hij 3x per dag uitgelaten. Ik voel me vaak schuldig als ik moet werken rotpc , omdat hij dan niet zo vaak uitgelaten kan worden, maar hij doet nooit iets in huis. Hoeveel uur kan een herdershond alleen blijven. Bij mij is 5 uur alleen thuis de grens, maar is dat niet overdreven, want volgens mij kan hij veel langer alleen blijven...... szz
Profiel bekijkenStuur privéberichtE-mail versturen
Pepper&Angel
Pubertje
Pubertje

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 11:27 am Reageren met citaatTerug naar boven

Volgens mij vind geen 1 hond het leuk om alleen te zijn. Een hond wil graag bij zijn baas zijn! Op zich heb je het zo toch goed geregeld kwa uitlaten betreft!
Als ik hele dagen zou werken zou ik geen hond nemen, maar dat is mijn mening!
Profiel bekijkenStuur privébericht
kelev
speurneus
speurneus

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 12:43 pm Reageren met citaatTerug naar boven

@Fengal
In het algemeen:
Een hond is inderdaad niet graag alleen.

Maar ook hier is enige nuancering op zijn plaats.
pepper & angel schreef;
Citaat:
Een hond wil graag bij zijn baas zijn!

Dat hoeft niet zo te zijn. Een soortgenoot is namelijk ook goed.
Als jij een schuldgevoel krijgt dan kan je dat dus omzeilen door er een hondje bij te nemen, of het hondje van de buren te lenen, voor de uren dat je moet werken.

Honden die al wat ouder zijn, trekken zich vaak wat terug, en hebben net als wij, wat meer behoefte aan privacy. Maar een jonge hond doet dat meestal niet, en zoekt altijd gezelschap. Als dat er niet is, gaat hij contact zoeken. Dat is goed te vergelijken met een gevangene die eenzaam wordt opgesloten. Die mens gaat op verwarmingsbuizen kloppen, in de hoop dat er iemand terug klopt.
De hond gaat blaffen in de hoop dat er iemand terugblaft. Dat gebeurt meestal ook, want er is altijd wel ergens een hond in de buurt die dat signaal opvangt en antwoord geeft.
Er zijn ook honden die eenzaamheid wat beter verdragen, en gewoon gaan slapen. Daarin komen zij overeen met mensen.
Zo ben ik zelf geen "gezellig" type. Ik kan mij uren achtereen in eenzaamheid amuseren. Mijn vrouw kan de hele avond weg zijn, zonder dat ik daar onder lijdt.
Toch heb ik net als iedereen af en toe behoefte aan sociaal contact met soortgenoten. Dat heb ik dan ook iedere dag tijdens het uitlaten van de honden. Voor mij is dat voldoende
Van echte eenzame opsluiting zou ik inderdaad gek worden, net zoals bijna iedereen.

Mijn Duitse herder Gibor gaat in de gang zitten wachten tot ik terugkom, maar hij gaat ook wachten tot mijn vrouw terugkomt. Dat doen erg veel herders. Herders lijken te kunnen tellen. Ontbreekt er iemand dan gaan zij wachten. Behalve wanneer wij onze dagelijkse boodschappen doen. Dan zijn wij ongeveer een half uur weg, en dan ligt Gibor gewoon te slapen op de plaats waar hij altijd ligt. Hij kent die routine, en maakt zich er niet druk om. Hij wordt alleen ongerust wanneer er onverwacht iemand afwezig is.
Onze Whippet "Mahér" en de Jack Russel "Vladimir" maken zich nergens zorgen om. Die gaan gewoon slapen in de wetenschap dat zij niet alleen zijn.

Als jouw hond zich rustig gedraagt tijdens jouw afwezigheid, en gewoon gaat slapen en geen herrie gaat maken, of uit verveling het behang van de muren gaat trekken, dan kan je daaruit concluderen dat hij het alleen zijn goed verdraagt, en dan hoef jij je in het geheel niet schuldig te voelen. Je compenseert het heel goed door hem veel aandacht te geven als je wel thuis bent.
Iemand die elke dag 8 uur van huis is om de kost te verdienen, kan inderdaad beter geen hond nemen. Maar met de uren die jij werkt kan het naar mijn mening best.
Fengal
A-team

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 7:25 pm Reageren met citaatTerug naar boven

Bedankt voor je reactie. Daar heb ik echt iets aan. Aangezien Fengal nooit "nare" dingen uithaalt als ik weg ben concludeer ik daaruit dat het wel meevalt als hij alleen thuis moet blijven. Maar ja, dat schuldgevoel blijft een beetje.

Toen ik Fengal als puppy kreeg was ik in het bezit van een grote maincoon-kat. Toen de kat ziek werd bracht Fengal al zijn puppy-speelgoed naar mijn kat en speelde dan met hem. Helaas stierf onze kat toen Fengal net 2 maanden bij ons in huis was.

Daaruit kon ik afleiden dat hij katten leuke speelkameraadjes vond. Sinds 2 maanden ben ik in het bezit van 2 jonge kittens, omdat ik dacht dat hij wel wat afleiding kan gebruiken als ik weg ben. De kittens zijn nog erg jong en een beetje bang voor Fengal, maar Fengal vindt ze geweldig en doet ze niets, behalve dat hij lomp met ze wil spelen. Als het iets teveel van het goede wordt voor de kittens gaan ze naar boven en dan kan Fengal er niet bij. Hij is dus niet helemaal alleen op de dagen die ik werk.

kelev schreef:
@Fengal
In het algemeen:
Een hond is inderdaad niet graag alleen.

Maar ook hier is enige nuancering op zijn plaats.
pepper & angel schreef;
Citaat:
Een hond wil graag bij zijn baas zijn!

Dat hoeft niet zo te zijn. Een soortgenoot is namelijk ook goed.
Als jij een schuldgevoel krijgt dan kan je dat dus omzeilen door er een hondje bij te nemen, of het hondje van de buren te lenen, voor de uren dat je moet werken.

Honden die al wat ouder zijn, trekken zich vaak wat terug, en hebben net als wij, wat meer behoefte aan privacy. Maar een jonge hond doet dat meestal niet, en zoekt altijd gezelschap. Als dat er niet is, gaat hij contact zoeken. Dat is goed te vergelijken met een gevangene die eenzaam wordt opgesloten. Die mens gaat op verwarmingsbuizen kloppen, in de hoop dat er iemand terug klopt.
De hond gaat blaffen in de hoop dat er iemand terugblaft. Dat gebeurt meestal ook, want er is altijd wel ergens een hond in de buurt die dat signaal opvangt en antwoord geeft.
Er zijn ook honden die eenzaamheid wat beter verdragen, en gewoon gaan slapen. Daarin komen zij overeen met mensen.
Zo ben ik zelf geen "gezellig" type. Ik kan mij uren achtereen in eenzaamheid amuseren. Mijn vrouw kan de hele avond weg zijn, zonder dat ik daar onder lijdt.
Toch heb ik net als iedereen af en toe behoefte aan sociaal contact met soortgenoten. Dat heb ik dan ook iedere dag tijdens het uitlaten van de honden. Voor mij is dat voldoende
Van echte eenzame opsluiting zou ik inderdaad gek worden, net zoals bijna iedereen.

Mijn Duitse herder Gibor gaat in de gang zitten wachten tot ik terugkom, maar hij gaat ook wachten tot mijn vrouw terugkomt. Dat doen erg veel herders. Herders lijken te kunnen tellen. Ontbreekt er iemand dan gaan zij wachten. Behalve wanneer wij onze dagelijkse boodschappen doen. Dan zijn wij ongeveer een half uur weg, en dan ligt Gibor gewoon te slapen op de plaats waar hij altijd ligt. Hij kent die routine, en maakt zich er niet druk om. Hij wordt alleen ongerust wanneer er onverwacht iemand afwezig is.
Onze Whippet "Mahér" en de Jack Russel "Vladimir" maken zich nergens zorgen om. Die gaan gewoon slapen in de wetenschap dat zij niet alleen zijn.

Als jouw hond zich rustig gedraagt tijdens jouw afwezigheid, en gewoon gaat slapen en geen herrie gaat maken, of uit verveling het behang van de muren gaat trekken, dan kan je daaruit concluderen dat hij het alleen zijn goed verdraagt, en dan hoef jij je in het geheel niet schuldig te voelen. Je compenseert het heel goed door hem veel aandacht te geven als je wel thuis bent.
Iemand die elke dag 8 uur van huis is om de kost te verdienen, kan inderdaad beter geen hond nemen. Maar met de uren die jij werkt kan het naar mijn mening best.
Marie-Josée
Erelid
Erelid

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 8:19 pm Reageren met citaatTerug naar boven

Die 5 uur lijken mij geen probleem als hij verder aandacht genoeg krijgt en je hem lekker bezig houdt ook tijdens het wandelen, waarmee ik dus bedoel dat je niet alleen je verplichte rondje draait, diep weggedoken in je jas terwijl je hond aan een lange arm een plas moet doen in het plantsoen.(helaas zie ik dat vaak gebeuren bij mensen met een baan buitenshuis, 's morgens zijn ze nog niet wakker en 's avonds zijn ze te moe)
Ik heb het geluk dat ik aan huis werk, maar na de ochtendwandeling liggen mijn honden de hele dag te slapen Wink en er zit wel meer dan 5 uur tussen de wandelingen.
Profiel bekijkenStuur privéberichtWebsite bekijken
Fengal
A-team

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 8:33 pm Reageren met citaatTerug naar boven

Marie-Josée schreef:
Die 5 uur lijken mij geen probleem als hij verder aandacht genoeg krijgt en je hem lekker bezig houdt ook tijdens het wandelen, waarmee ik dus bedoel dat je niet alleen je verplichte rondje draait, diep weggedoken in je jas terwijl je hond aan een lange arm een plas moet doen in het plantsoen.(helaas zie ik dat vaak gebeuren bij mensen met een baan buitenshuis, 's morgens zijn ze nog niet wakker en 's avonds zijn ze te moe)
Ik heb het geluk dat ik aan huis werk, maar na de ochtendwandeling liggen mijn honden de hele dag te slapen Wink en er zit wel meer dan 5 uur tussen de wandelingen.

Nee, ik loop niet een verplicht rondje. Aangezien ik vlak aan een dijk woon, met daarachter allemaal polder, kan hij heerlijk rennen en spelen met andere honden (ons buurhondje is zijn beste vriendinnetje). Na de wandeling is hij altijd behoorlijk moe, dus dat zit wel goed rendog
Marie-Josée
Erelid
Erelid

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2008 8:50 pm Reageren met citaatTerug naar boven

Fengal schreef:
Marie-Josée schreef:

Nee, ik loop niet een verplicht rondje. Aangezien ik vlak aan een dijk woon, met daarachter allemaal polder, kan hij heerlijk rennen en spelen met andere honden (ons buurhondje is zijn beste vriendinnetje). Na de wandeling is hij altijd behoorlijk moe, dus dat zit wel goed rendog

Dan zou ik het laatste restje schuldgevoel maar heel gauw overboord gooien mr green
Lieke
Masterdog
Masterdog

BerichtGeplaatst: Vr Feb 01, 2008 2:48 pm Reageren met citaatTerug naar boven

Ik sluit me aan bij MJ en Kelev hoor! Een volwassen hond kan zijn behoefte meer dan vijf uur ophouden en als je ze voldoende afleiding en beweging biedt in de uren dat je wel thuis bent, is er helemaal niets waardoor je je schuldig moet voelen oke .
Fengal
A-team

BerichtGeplaatst: Vr Feb 01, 2008 7:25 pm Reageren met citaatTerug naar boven

Lieke schreef:
Ik sluit me aan bij MJ en Kelev hoor! Een volwassen hond kan zijn behoefte meer dan vijf uur ophouden en als je ze voldoende afleiding en beweging biedt in de uren dat je wel thuis bent, is er helemaal niets waardoor je je schuldig moet voelen oke .

Bedankt voor de reacties, ik schrok even toen ik mail ontving dat sommige het "niet vinden kunnen" als je 2 of 3 dagen in de week werkt (ook al wordt Fengal meer dan genoeg uitgelaten), maar door jullie reactie voel ik me iets minder schuldig tnx
kelev
speurneus
speurneus

BerichtGeplaatst: Vr Feb 01, 2008 9:41 pm Reageren met citaatTerug naar boven

Fengal schreef;
Citaat:
ik schrok even toen ik mail ontving dat sommige het "niet vinden kunnen" als je 2 of 3 dagen in de week werkt

Schrik niet al te zeer van een afwijkende mening, of een ander inzicht. Daar is een forum voor.
Bedenk dat er geen enkele honden eigenaar is die het allemaal 100% voor elkaar heeft. Er blijft altijd wel wat te wensen over.
Mensen op een forum als dit hebben vaak wel één ding met elkaar gemeen. De liefde voor hun dieren. Voor de rest heeft iedereen zijn eigen opvattingen en overtuigingen.
Op een forum gaat men die opvattingen met argumenten bestrijden of bijvallen. En juist die argumenten wijzen je de weg in het doolhof van meningsverschillen.
Kritiek kan soms een persoonlijke aanval lijken, maar is vaak niet zo bedoeld.
Berichten van afgelopen:      
Nieuw onderwerp plaatsenReageren

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp